Cookies 2022 aneb připravte si nové lišty
Aktualizováno 26. 11. 2021
Možná jste zaregistrovali, že poslanecká sněmovna schválila novelu zákona o elektronických komunikacích. Bude platit od 1. ledna 2022 a zbystřit pozornost byste měli, pokud jste vlastníkem nějakého webu nebo mobilní aplikace.
Čeho se novela týká? Starých známých cookies.
Doposud stačilo, když na webu vyjela lišta, kde jste upozornili, že nějaké cookies používáte. Od ledna 2022 je budete moci používat jen s výslovným souhlasem návštěvníka. To znamená, že teprve, když čtenář klikne na tlačítko souhlasím, zaškrtne políčko ve formuláři apod., můžete cookies spustit.
Co jsou cookies
Pojďme se podívat, co to ty cookies vlastně jsou. V podstatě je to jakékoliv technické řešení, pomocí kterého sledujete chování návštěvníka vašeho webu. Kam kliká, jak dlouho se na stránce zdrží, jaký formulář vyplní. Rozdělujeme je (zjednodušeně) na tři základní skupiny:
- Technické cookies: zajišťují, aby web fungoval po technické stránce, aby se lidem správně zobrazoval apod. O těchto cookies stačí i nadále návštěvníky pouze informovat.
- Analytické cookies: sledují návštěvnost webu, proklikávání návštěvníků mezi stránkami apod. Nyní bude pro tyto cookies oproti minulosti potřeba souhlas.
- Marketingové cookies: přiřazují návštěvníkům informaci o tom, co ho zajímá, aby mu pak mohla být například zobrazena reklama na dané téma. Souhlas byl potřeba v minulosti a bude i nadále.
Jak získáme souhlas
Stejně jako doposud, potřebujeme k tomu tzv. cookies lištu. Ta se bude ale od své starší příbuzné od ledna lišit:
- Návštěvník by měl z informací jasně pochopit, k čemu budou ty které cookies využívány.
- Měl by mít možnost volby, jestli s tím souhlasí, nebo ne, a možnost si vybrat, s čím souhlasí a s čím ne.
- Svůj souhlas by měl jasně vyjádřit, například kliknutím na tlačítko.
- Musí mít možnost všechny cookies nejen přijmout, ale i odmítnout.
- Políčka nesmí být předem zaškrtnutá.
- Lišta nesmí být překážkou v používání webu a měla by tam být možnost ji shodit pomocí křížku.

Jak by měla vypadat nová cookies lišta v souladu s novou legislativou.
Co je potřeba udělat
Upřímně, čeká nás hodně práce. Vezměme to od začátku:
- Zjistit, jaká cookies vlastně používáme. Odvíjí se to hlavně od nástrojů, využívaných kanalytice, remarketingu apod. Mezi takové nejtypičtější nástroje, které používají cookies, patří:
- FB pixel, Google Ads, Sklik, Google Analytics, Affil box, videa z youtube vložená na web, FB like box…
- Rozdělit je do kategorií na technické, analytické, marketingové.
- Technické mohou být spuštěné automaticky, analytické a marketingové je potřeba navázat na aktivní souhlas uživatele (pomocí nástroje pro sběr souhlasů).
- Na web umístit cookies lištu se všemi informacemi a možnostmi volby pro uživatele.
- Aktualizovat dokument Zásady ochrany osobních údajů a používání souborů cookies. Měl by obsahovat informace o tom:
- jaké cookies používáte;
- jak dlouho a z jakého důvodu je uchováváte;
- jaké nástroje k tomu využíváte;
- jaká práva má návštěvník webu vzhledem k využívání cookies, včetně toho, jak může svůj souhlas v budoucnu odvolat.

Cookies lišta s nastavením možností přijetí/odmítnutí jednotlivých cookies.
Co může nová legislativa v důsledku znamenat
I laikovi je jasné, že pro online podnikatele to žádná příjemná změna není. Remarketingové kampaně budou mnohem méně výkonné, Google Analytics bude chrlit nepřesná data, stejně tak počet konverzí nebude spolehlivý, affiliate partneři budou muset asi vymyslet jiný způsob vyplácení provizí…
Co s tím, abychom z toho vyšli co nejlépe
Ač to nebude snadné pro nikoho, máme pro vás pár tipů:
- Nesnažte se nic ošidit. Jděte do toho poctivě, nakonec – jsme v tom všichni stejně. Tak ať máte čisté svědomí a nemusíte se bát právních postihů.
- Pokud si na to netroufáte sami, nechte si řešení zpracovat odborníky, ušetříte nervy a čas. Můžete zkusit například naše řešení.
- Dejte si s tím práci a udělejte si vlastní návrh cookies lišty. Tak, aby ladila barevně i stylově s vaším webem, texty aby návštěvníky zaujaly… nesplývejte s ostatními, i něco tak nudného, jako je cookies lišta, může přitáhnout zájem a vyloudit úsměv na tváři. Originalita se vždycky cení.
Přejeme hodně trpělivosti a ať vám podnikání vzkvétá i přes tato omezení.